Prisen «Årets bibliotekvenn i Rogaland» er delt ut for første gong i 2014! Den gjekk til journalist Sven Egil Omdal. Omdal tok i mot prisen etter foredraget sitt på bibliotekseminaret «Det utadvendte bibliotek» i Stavanger 18. september. I tillegg til diplom, var prisen gratis adgang til Kapittel i 3 år. Det var NBF Rogaland som … Les meir om Seminaret «Det utadvendte biblioteket» – om nazistar i biblioteket, medskaping og bibliotekarar som bruker utestemme.

NBF Rogalands innspill til kommuneplan for Sandnes

Norsk bibliotekforening i Rogaland har gått gjennom den delen av Kommuneplan for Sandnes 2015 – 2030 som omhandler Kultur og Næring. Til vår store overraskelse står det ingenting om Sandnes bibliotek i planen. Ordet ”bibliotek” er totalt fraværende. I gjeldende kommuneplan (2011 – 2025) er biblioteket nevnt i flere ulike sammenhenger: ”Utvikle biblioteket inkl. filialene … Les meir om NBF Rogalands innspill til kommuneplan for Sandnes

L​i​s​t​e​t​o​p​p​e​r​ ​i​ ​R​o​g​a​l​a​n​d​ ​s​v​a​r​e​r​

Bibliotekene er grunnmuren i det lokale kulturlivet. Det finnes ikke noe parti som er mot bibliotekene, det vet vi. Men bibliotekene er dessverre kraftig underfinanisert. NBF i Rogaland ba derfor listetoppene i fylket svare på følgende spørsmål: vil du støtte en nasjonal økonomisk satsing på folkebibliotekene i tråd med det NBF foreslår? hva vil du … Les meir om L​i​s​t​e​t​o​p​p​e​r​ ​i​ ​R​o​g​a​l​a​n​d​ ​s​v​a​r​e​r​